مرکز خدمات روان شناختی و مشاوره یاوران رشد تبریز

مرکز مشاوره یاوران رشد تبریز خانواده تحصیلی کودک

مرکز مشاوره روانشناسی تبریز کودک خانواده تحصیلی تلفنی یاوران رشد روانشناختی انتخاب رشته

مرکز مشاوره یاوران رشد تبریز

مهارتهای زندگی (برای نوجوانان و جوانان،بزرگسالان)

کتاب خواندن مهم نیست کتاب خوب خواندن مهم است


انتشارات ما و شما -به دلیل استفاده نادرست (و درست) از تکنولوژی، مفهوم و شکل روابط انسانی دست خوش تغییرات زیادی شده است که نمونه واضح آن محدود شدن روابط بین فردی (فقدان مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر) بدلیل افراط در استفاده از کامپیوتر و تلفن است و به همین دلیل شیوع کمرویی و خجالت و اضطراب اجتماعی در اکثر جوامع رو به افزایش است.

در این کتاب راههای عملی افزایش حرمت نفس، کنترل افکار خودکار منفی و جایگزین کردن آن با افکار واقع‌بینانه و منطقی، کسب مهارتهای اجتماعی، فن شروع و تداوم صحبت و گفتگو، فن نظر دادن و ابراز خود، فن انتقاد کردن، چگونه با انتقاد و ایرادهای دیگران برخورد کنیم، جسارت و فن نه گفتن، روش غلبه بر ترس از سخنرانی و دهها مطالب کاربردی و مفید دیگر ذکر شده است.


maharat-nojavan

عنوان

مهارتهای زندگی (برای نوجوانان و جوانان،بزرگسالان(

تعداد صفحه

۱۷۲

نوبت چاپ

نهم، سال ۱۳۹۳

نویسندگان

دکتر سید اصغر ساداتیان

قیمت

۱۰۰۰۰۰ ریال

 

خلاصه ای از فهرست مطالب
فصل اول: ماهیت احساسات و عواطف  

فصل ۲: تفاوت کم‌رویی با خجالت، شرم، حیا، گناه، افتخار 

فصل ۳: خجالت، کمرویی و اضطراب اجتماعی

– خودآزمون اضطراب اجتماعی Min- spin  

فصل ۴ : روش اصلاح و غلبه بر کمرویی و اضطراب اجتماعی

 اصلاح تفکرات و باورهای غلط و منفی  

 منتخبی از متن کتاب

 جسارت و فن نه گفتن

اگر برخلاف میل‌تان جواب رد دادن به خواسته دیگران برایتان سخت و یا غیرممکن است، شما در واقع نقش برده‌ای بیش را ندارید و کنترل زندگی خود را به دست دیگران داده‌اید و اولین شرط قدم گذاشتن در مسیر خوشبختی پذیرش مسئولیت و گرفتن کنترل زندگی به دست خودمان است.

· با حق و حقوق خود آشنا شوید: یکی از مشکلات افراد در روابطشان این است که با حق و حقوق خود و دیگران آشنا نیستند:

– بیش از آنکه دیگران حق دارند سؤال و خواسته از ما داشته باشند ما اختیار و حق داریم که جواب رد بدهیم (حتی به عزیزترین افرادمان). آیا اگر یک نفر در خیابان از ما التماس کرد که ماشین‌مان را به او بدهیم، خواهیم داد؟ درخواست‌های دیگر چطور؟ (به مطالب قبلی مراجعه کنید).

– ما هیچ وظیفه‌ای برای خشنود و خوشحال کردن دیگران نداریم (و همین طور بالعکس)، مگر اینکه ابتدا خود خشنود و خوشحال باشیم و یا وظیفه‌ای را تقبل کرده باشیم. اینکه دیگران از جواب رد ما ممکن است ناراحت شوند، مشکل آنهاست نه ما.

· جواب رد دادن نشانه خودخواهی نیست: بجز موارد قانونی و وظیفه، تن دادن به کار و چیزی که رضایت و میل درونی نداریم چیزی جز ریاکاری، دو رویی، مهرطلبی، ضعف و درماندگی نیست، بیخود به آن برچسب دوستی، مهربانی، دلسوزی، نزاکت و یا کمک نزنیم (به مطالب قبلی مراجعه کنید). خودخواه فردی است که وظایف و مسئولیتهای خود را بدرستی انجام نمی‌دهد و از دیگران انتظار دارد که دیگران بار او را بر دوش بکشند. همیشه این نکته را بایستی بخاطر داشت که «چراغی که به خانه رواست (خانه خودمان) به مسجد (خانه خدا) حرام است».

· فریب نخورید: بسیاری از افراد (خصوصاً فروشندگان) از طریق القاء احساس گناه، خساست، تحقیر و برانگیختن احساسات تلاش می‌کنند تن به خواسته آنها بدهید. فریب شگردهای آنها را نخورید و احساساتی تصمیم نگیرید.

· سیاستمدارانه پاسخ ندهید: بجز در موارد بسیار خاص، پاسخی دو پهلو ندهید که فرد نداند جواب شما مثبت است یا منفی («مطمئن نیستم»؛ «حالا ببینم شاید یه وقتی…»)

· برای نه خود دلیل تراشی نکنید: جواب رد شما نه به این دلیل است که نمی‌توانید، بلکه به این دلیل است که چنین انتخابی را کرده‌اید. لذا برای جواب منفی خود بی‌جهت دلیل و بهانه نیاورید. زیرا در این صورت طرف مقابل بدنبال راه حلی برای جواب مثبت گرفتن از شما خواهد بود (میدونی؟ من باید بچه‌ام ‌رو از مدرسه بردارم. خوب عیبی نداره اول می‌ریم اونو بر می‌داریم بعد می‌ریم…).

دنبال متقاعد کردن و تأیید گرفتن از طرف مقابل نباشید: این حق شماست که نه بگویید حال می‌خواهد طرف مقابل جواب شما را بپذیرد یا نه. سعی نکنید طرف مقابل را متقاعد کنید.

 

برای خرید کتاب میتوانید به مرکز مشاوره یاوران رشد مراجعه فرمایید و یا از طریق فروشگاه که به زودی افتتاح خواهد شد اقدام فرمایید.