مرکز خدمات روان شناختی و مشاوره یاوران رشد تبریز

مرکز مشاوره یاوران رشد تبریز خانواده تحصیلی کودک

مرکز مشاوره روانشناسی تبریز کودک خانواده تحصیلی تلفنی یاوران رشد روانشناختی انتخاب رشته

مرکز مشاوره یاوران رشد تبریز

مسائل و مشکلات زناشویی و راه کارها

کتاب بهترین و ارزشمند ترین هدیه برای رشد فکری انسان هاست


انتشارات ما و شما -در این کتاب سعی شده است تا شایعترین و مهمترین مسائل و مشکلات زناشویی طرح و راهکارهای علمی و عملی برای مواجهه و حل درست آنها ارائه شود در این کتاب ویژگیها و خصوصیات انحصاری زنان و مردان، اصول برقراری ارتباط سالم و طرح مشکلات، توصیه‌هایی به زنان در مورد مردان و بالعکس، انواع و مراحل مختلف زندگی زناشویی، تصورات، باورها و انتظارات غلط از عشق و ازدواج، اصول صحیح برخورد با کشمکش و مشاجره‌های خانوادگی، نقش و دخالت فامیل و خویشاوندان، پرورش و تربیت کودکان و مشکلات زناشویی، توصیه‌هایی برای تازه ازدواج کرده‌ها، مشکلات ازدواج مجدد، علائم و نشانه‌های زندگی زناشویی ناسالم، روشهای تقویت حرمت نفس و اعتماد به نفس، مشکلات جنسی زندگی زناشویی استحکام و تقویت زندگی زناشویی ذکر شده است.

« زن و شوهر باید سعی کنند شکایتهایشان را به درخواست تبدیل نمایند »


zanashoiii

 

عنوان

مسائل و مشکلات زناشویی و راهکارها

تعداد صفحه

۳۱۲

نوبت چاپ

ششم، سال ۱۳۹۳

نویسندگان

دکتر سید اصغر ساداتیان،دکتر ماهیار آذر

قیمت

۱۴۰۰۰۰ ریال


قسمتی از فهرست مطالب:

فصل اول: ویژگیها و خصوصیات انحصاری زنان و مردان            

فصل دوم: توصیه هایی به مردان در رابطه با زنان   

فصل سوم: توصیه هایی به زنان در مورد مردان  

فصل شانزدهم: مشکلات جنسی زندگی زناشویی   

– دستگاه تناسلی مردان 

– سوالات شایع

– دستگاه تناسلی زنان   

– سوالات شایع 

 – مکانیسم یک ارتباط و فعالیت جنسی طبیعی 

– اشتباهات شایع مردان در ارتباط جنسی  

– اختلالات و مشکلات جنسی شایع در مردان  

– اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی

–  مشکلات جنسی در افراد با صدمات نخاع 

– مشکلات و اختلالات جنسی در زنان  

– – کاهش میل جنسی  

– – خشکی تناسلی یا اختلال تهییجی(سرد مزاجی)  

– – مقاربت دردناک  

– – اختلال ارگاسمی 

فصل هفدهم: پاسخ به پرسش های دیگر 

– استحکام و تقویت زندگی زناشویی

– اضطراب و راههای مقابله با آن 

– – از کجا بفهمیم دچار اضطراب هستیم؟ 

– چگونه اضطراب را به حداقل برسانیم و آن را کنترل کنیم؟ 

– پایانی 


منتخبی از متن کتاب

   اصول برقراری ارتباط سالم و طرح مشکلات (گفت و شنود سازنده)                                          

الف) فن شنیدن (آگاه و مطلع شدن – وکیل مدافع)

مهمترین جزء ارتباط شنیدن است. شنونده خوب بودن چیزی فراتر از شنیدن کلمات و جملات است. یک شنونده خوب کسی است

که به تمامی علایم و پیامهای گوینده (حرکات، چهره، تُن صدا و …) دقت و توجه داشته و میتواند کاملاً نظر و احساسات او را درک

کند و دقیقاً خود را جای او بگذارد. یک شنونده خوب این پیام را به طرف مقابل می‌دهد که تو برای من ارزشمند هستی و

احساسات و افکار تو را به خوبی درک می‌کنم. یک شنونده خوب کسی است که بتواند همچون یک وکیل مدافع قسم خورده موکل

خود (گوینده) را احساس و درک کند و دیدگاه و شواهد و مدارک و دلایل مثبت و بر حق او را شناسایی و تایید کند و از حق او دفاع

کند. نکات و اصول کلی فن شنیدن به قرار زیر هستند:

! با تمام وجود او را بشنوید: حتی اگر می‌توانید در آن واحد چند کار را با دقت و توجه کامل با هم انجام دهید ، در زمان گفتگو و

طرح مشکل این توانایی خود را فراموش کرده و آن را کنار بگذارید. تلویزیون و رادیو را خاموش کنید و شستن ظروف و غذا پختن را

فراموش کنید و تمام هواس خود را به گوینده اختصاص دهید و به چشمها، حالت چهره، حرکات و لحن گفتار او توجه کنید.

! او را قطع نکنید: اجازه دهید او بطور کامل کلام و صحبت خود را به پایان برساند (حتی اگر صد در صد مطمئن باشید که او

می‌خواهد چه بگوید). تنها زمانی که می‌توانید همسرتان را قطع کنید زمانی است که در درک نظر و صحبتهایی او شک دارید و

می‌خواهید مطمئن شوید که منظور او چیست (و نه برای مخالفت یا قضاوت). و یا اینکه بخواهید به او این پیام را برسانید که به

خوبی به او در حال گوش دادن هستید (مثلاً «منظورت اینه که ….؛ می‌خوای بگی که ….؛ من متوجه این قسمت که گفتی ….

نشدم؛» و ….). اگر موضوعات و موارد ذکر شده زیاد باشد بهتر است از آنها یادداشت بردارید تا مجبور به قطع او و تکرار آنها نشوید

و در زمان پاسخگویی و توضیح به آنها بپردازید.

! بی‌احترامی و تحقیر نکنید: بدترین کاری که می‌تواند از شنونده ( و گوینده) سر بزند رفتارها و واکنش‌های تمسخر و یا

تحقیرآمیز همچون نیشخند زدن، چرخاندن چشمها، پوز خند زدن ، نگاه عاقل اندر سفیه داشتن و بی‌اعتنایی کردن است.

توجه: توهین و بی‌احترامی نشانه‌های بسیار شومی در ارتباط زناشویی و بی‌ثباتی پیوند زناشویی است. در واقع، اگر ارتباطی

آمیخته با توهین و بی‌احترامی شود (حتی برای یکی دو  بار) دیگر جایی برای دوستی، محبت، صمیمیت و عشق باقی نخواهد

ماند (مگر اینکه با کار زیاد و اصلاح، زخم حاصل از آن را ترمیم نمود).

! دفاع و قضاوت نکنید: در زمان گوش دادن به همسر در ذهن خود بدنبال دفاع و پاسخ و راه‌حل نگردید (کاری که اکثر ما انجام

می‌دهیم). درست برعکس، همچون یک وکیل مدافع بدنبال جمع‌آوری اطلاعات و استفاده از آنها برای دفاع از موکل عمل کنید. در

اینصورت است که می‌توانید ادعا کنید او را فهمیده‌اید و از نقطه نظرات او بطور کامل آگاه هستید.

! اطمینان از ختم گفتار و تایید در درک آن: در پایان گفتار، همسر بایستی بطور محترمانه لُپ کلام و درک خود را از او بازگو

کرده و آنگاه اجازه توضیح و پاسخ بخواهد.

نکته: در برخی از موارد با نظر پزشک معالج حتی ممکن است برای مدتی نیاز به مصرف داروهای ضد اضطراب

باشد (بر حسب عامل و نوع اضطراب، داروی مصرفی متفاوت خواهد بود).

ت) افزایش اعتماد به نفس: همزمان با کار بر روی اضطراب بایستی حرمت نفس خود را افزایش داد (به فصل۱۵ مراجعه کنید)

و اعتماد به نفس خود را در زمینه توانایی جنسی افزایش داد. در این رابطه، در بسیاری از موارد شروع درمان دارویی انزال زودرس

بسیار کمک کننده خواهد بود (به مطالب بعدی مراجعه کنید).

ث) تمرین عضلات لگن: هر چه به زمان انزال نزدیک‌تر شویم، عضلات لگن دخیل در فعالیت جنسی (خصوصاً عضلات کف لگن)

تحت تنش و انقباضات شدیدتر و بیشتری خواهند بود و این خود باعث تشدید تهییج و تحریک جنسی و سریعتر رسیدن به آستانه

انزال می‌شود. با تمرین و ورزش عضلات لگن می‌توان به تحت کنترل در آوردن انزال نزدیکتر شد:

! ورزش عضلات کف لگن: عضلات کف لگن را می‌توان در میان دوراه (حد فاصل مقعد تا دستگاه تناسلی) بخوبی لمس کرد.

کافی است دو انگشت خود را جلوی مقعد بگذارید و درست همانند زمانیکه می‌خواهید ادرار یا مدفوع خود را نگه‌دارید، خود را

منقبض کنید. عمل انقباض و شل کردن عضلات را همزمان با نفس‌های آرام و عمیق ۱۰ تا ۲۰ بار روزی ۳ بار هر روز برای مدت ۳ تا ۴ هفته انجام دهید و بعد از آن بتدریج، طول مدت انقباض و شل کردن عضلات فوق را از هر یک ثانیه به ۵ تا ۱۰ ثانیه برسانید

(یعنی ۵ ثانیه خود را منقبض کرده ۵ ثانیه شل می‌کنید). نکته مهم در این رابطه تمرکز به ناحیه میان دو راه و تجسم شل و سفت

کردن عضلات در ذهن و عدم استفاده از عضلات باسن، پا و شکم است. این ورزش را می‌توانید در حالت درازکش، نشسته و حتی

ایستاده انجام دهید.

! جلو دادن لگن: بدون استفاده از عضلات شکم و کمر، به کمک عضلات باسن سعی کنید لگن خود را به جلو و عقب حرکت

دهید (همانند زمان نزدیکی مهبلی). این عمل را ۲۰ بار سه بار در روز و هر روز تکرار کنید.

! چرخاندن لگن: همانند حرکات ریتمیک، لگن خود را به صورت دورانی بچرخانید. تا آنجا که می‌توانید تنه و کمرتان ثابت بماند.

چرخش در هر جهت را ۱۰ بار و ۳ بار در روز هر روز تکرار کنید.

۲- خود را لمس کنید: برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجز ناحیه تناسلی جزء جزء سایر نقاط خود را لمس و نوازش کنید. هدف از این

تمرین این است که بتوانید به آگاهی و هوشیاری کامل از حس و بدن خودتان در هر لحظه برسید. نه اینکه تحریک جنسی شوید.

۳- لمس ناحیه تناسلی: در صورت تمایل دستان خود را با روغن یا لوسیون، لزج یا چرب کنید و آنگاه با ظرافت تمام اجزاء و

نواحی تناسلی خود را لمس و نوازش کنید. هر آنطور که راحت هستید یا دوست دارید یا همسرتان انجام می‌دهد و یا در زمان

نزدیکی حس می‌کنید، انجام دهید. به فکر اینکه تحریک شوید نباشید (اگرهم شدید اشکالی ندارد). فقط سعی کنید همراه با

تنفس‌های آرام و شل کردن بدن، تمرکز خود را به حس و نقطه تماس معطوف کنید. این عمل را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید و

اگر هم به انزال رسیدید تمرین را بدون حرکت دادن بدنتان ادامه دهید.

برای خرید کتاب میتوانید به مرکز مشاوره یاوران رشد مراجعه فرمایید و یا از طریق فروشگاه که به زودی افتتاح خواهد شد اقدام فرمایید.