کمرویی،خجالت،جسارت،ابراز وجود،مهارتهای اجتماعی،اضطراب اجتماعی (در کودکان،نوجوانان و بزرگسالان)

کتاب بهترین و ارزشمند ترین هدیه برای رشد فکری انسان هاست


انتشارات ما و شما – همچنانكه مطالعه خواهيد نمود، كمرويي و انواع اضطراب اجتماعي (و در واقع بسياري از اختلالات رفتاري) ريشه در برخي از باورهاي غلط و نادرست و فقدان مهارتهاي اجتماعي دارد و در اين كتاب سعي شده است تا به زباني ساده راهكارهاي علمي و عملي براي اصلاح اين اختلالات ارائه شوند. نكته كليدي در موفقيت اين روشها، تمرين و تداوم در آنها است. لازم چنين مسئله‌اي تغيير بنيادي افكار خودكار منفي و مخربي است كه در طي چندين سال در ذهن فرد شكل گرفته‌اند


9909

کمرویی،خجالت،جسارت،ابراز وجود،مهارتهای اجتماعی،اضطراب اجتماعی (در کودکان،نوجوانان و بزرگسالان) عنوان
۲۵۸ تعداد صفحات 
چاپ نهم نوبت چاپ
دکتر سید اصغر ساداتیان نویسندگان 
۱۲۰۰۰۰ ريال قیمت 


فصل اول: ماهيت احساسات عواطف  

 فصل ۲: تفاوت كم‌رويي با خجالت، شرم، حيا، گناه، افتخار 

اصطلاحات و تعاريف 

فصل ۳: كمرويي، گوشه‌گيري، انزوا و اضطراب يا هراس اجتماعي در كودكان  

 باورهاي غلط  

خجالت كشيدن، كمرويي و ترسويي (Shyness & Timidiness)   

عوامل و موقعيت‌هاي بوجود آورنده يا برانگيزانندة خجالت و شرم    

گوشه‌گيري، انزوا و تنهايي   

 نحوة برخورد با كمرويي، خجالت و گوشه‌گيري در كودكان ۲ تا ۵ ساله  

اجتناب از اشتباهات تربيتي  

ايجاد احساس امنيت و اطمينان و اعتماد   

تقويت حرمت و اعتماد به نفس   

آموزش مهارتهاي اجتماعي  

فصل ۴: خجالت، كمرويي و اضطراب اجتماعي در نوجوانان و بالغين   

– انواع اضطراب اجتماعي   

– نمونه‌هايي از افراد خجالتي و اضطراب اجتماعي  

– در ضمیر ذهن و فکر فرد خجالتی چه می گذرد؟    

– شروع و شيوع كمرويي و اضطراب اجتماعي  

– جنبه‌هاي مثبت خجالت و كمرويي   

– چرا كمرو و خجالتي میشویم؟  

– تفاوت خجالت و كمرويي با اضطراب اجتماعي   

– تفاوت اضطراب يا هراس اجتماعي با شخصيت منزوي   

– تفاوت اضطراب اجتماعي با افسردگي   

– تفاوت اضطراب اجتماعي با وحشت‌زدگي  

– خودآزمون اضطراب اجتماعي Min- spin  

روبرو شدن با موقعيت‌هاي اضطراب آور و هراس‌آور 

اجزاء و انواع حساسيت زدايي 

روش عملي حساسيت‌زدايي بوسيله خود 

روش غلبه بر ترس از سخنراني  

تمرين‌هاي مناسب براي غلبه بر اضطراب اجتماعي  

كسب مهارت براي مصاحبه شغلي    

پایانی   


منتخبی از متن کتاب

فصل ۳

 آموزش ابراز وجود و جرأت و جسارت

از نظر تعريف به توانايي در ابراز نظر و درخواست و ايستادن براي حفظ حرمت و طلب حق و حقوق خود بدون تجاوز به حريم و حق و

حقوق ديگران جرأت و جسارت گفته مي‌شود. يكي از مشكلات اصلي افراد كمرو و خجالتي كمبود جرأت و ابراز وجود است. براي

پرورش و تقويت چنين ويژگي رعايت نكات زير كمك كننده خواهد بود:

· او را با حق و حقوقش آشنا كنيد: در هر جامعه‌اي چه كودكان و چه بالغين داراي يك سري حق و حقوق اوليه

انساني هستند و پدر و مادر ( و مسئولين جامعه) بايستي در بطن زندگي آنها را به فرزندان خود منتقل كنند كه مهمترين آنها

عبارتند از:

– با احترام و حرمت با او برخورد شود. هيچكس حق ندارد ديگري را مورد تحقير، سركوفت و تمسخر قرار دهد و به او بي‌احترامي

كند و يا در او احساس گناه، حماقت و ناديده گرفته شدن بكند (مگر اينكه طرف مقابل به حريم و حرمت فرد تجاوز نمايد).

– هر انساني حق دارد كه اشتباه كند ولي بايستي نتايج و پيامدهاي آن را نيز بپذيرد و مسئوليت آن را خود به عهده بگيرد.

– هر فردی مي‌تواند بدون اينكه احساس گناه يا خودخواهي بكند، به خواسته ديگران جواب رد دهد و نه بگويد.

– در زندگي خصوصي خود، فقط در برابر تعداد محدودي از افراد مي‌تواند پاسخگو باشد و نه هيچكس ديگري (خود، والدين، خواهر و

برادر و گاهي اعضاء بسيار نزديك خانواده از جمله همسر).

– فرد مي‌تواند بدون اينكه احساس بدي بكند، نظر خود را عوض كند ( اول بستني مي‌خواستم ولي حالا مي‌بينم شكلات مي‌خوام؛

فكر مي‌كردم بچه نمي‌خوام ولي حالا با هر قيمتي مي‌خوام بچه‌دار شوم و …)

– حق دارد خواسته خود را ابراز كند ( و در نظر دارد كه طرف مقابل حق دارد جواب رد بدهد).

– شنيده شود و جدي گرفته شود.

– بدون اينكه احساس بدي بكند اگر موضوعي را متوجه نمي‌شود، آن را ابراز كند و درخواست توضيح و اطلاعات بيشتر كند.

 -كودك مورد بي‌محلي دوستش قرار مي‌گيرد: «من دلم مي‌گيره (احساس) وقتي نمي‌خواي با من صحبت كني (عامل). چون فكر

مي‌كردم با هم دوست هستيم (چرايي).

– به كودك گفته مي‌شود كه بايستي شكلاتش (يا مدادش و …) را بدهد در غير اينصورت مورد اذیت قرار خواهد گرفت: «من از

اينكه تهديد مي‌كني عصباني هستم و كسي حق نداره به زور از كسي چيزي بخواد».

– دوست كودك با سر به سر گذاشتن يا خواسته‌هاي نابجا موجب اختلال در كار او مي‌شود: «من احساس درماندگي مي‌كنم

چون رفتارت باعث هواس پرتي من مي‌شه و نمي‌تونم كارم رو انجام بدم».

– دوست او اعتياد پدرش را به ديگران بيان مي‌كند: «من احساس تأسف و يأس مي‌كنم كه اعتياد پدرم رو به ديگران ميگي. چون

فكر مي‌كردم ميشه به تو اعتماد كرد».

– كودك مورد تمسخر و ريشخند قرار مي‌گيرد: «من احساس شرم و خجالت مي‌كنم وقتي به من مي‌خندي و خنديدن به ديگران

كار درستي نيست».

– ديگري وسيله امانت داده شده را پس نمي‌دهد: من ناراحت هستم كه چيزي كه به تو امانت دادم، پس نميدي. من الان خودم

اونو نياز دارم (يا هديه تولدم هستش، يا ..) و ازت مي‌خوام كه اونو پس بدي.

– كودك مثلاً بدليل نمره پايين گرفتن مورد تمسخر يا دست انداختن مي‌شود: وقتي منو دست ميندازي يا مسخره‌ام مي‌كني

دلسرد و غمگين مي‌شوم. چون من بيشترين تلاشم رو مي‌كنم (يا مريض بودم) و مي‌خوام كه دست از مسخره كردن برداري.

بتدريج به كودك آموزش دهيد كه حتي در ابراز احساسات خوب و مثبت خود نيز از اين گونه پيامها استفاده كند (مثلاً «از اينكه بعد

از مدرسه مي‌خوای با هم بازي كنيم خيلي هيجان زده و خوشحال هستم. چون ميدونم بهمون خيلي خوش ميگذره»).

·الگوي خوبي براي او باشيد: كودكان ضبط صوتهاي بسيار قوي و حساسي هستند و آنچه را كه مي‌بينند و

مي‌شنوند (خصوصاً از والدين خود) درون ذهن و حافظة خود ضبط مي‌كنند و از آنها به عنوان الگو استفاده مي‌كنند. در خانواده‌اي

كه اصول تربيتي مستبد و ديكتاتوري حاكم است معمولاً كودك يا فردي ضعيف و توسري خور بار خواهد آمد و يا پرخاشگر و مهاجم.

بايستي آن روز را كه فرزندمان شروع به نه گفتن به ما مي‌كند و در برابر حق و حقوق خود مي‌ايستد جشن بگيريم و نه اينكه فكر

كنيم فرزندمان خيره سر و ياغي شده است. اگر تصميم و رفتار كودك برخلاف ميل و اشتياق ما است ولي برخلاف قواعد و اصول

مهم نيست آن را باید به فال نيك گرفت و فقط با ذكر نظر و عقيده خود، به نظر و تصميم او احترام گذاشت (حتي اگر بدانيم

صددرصد اشتباه خواهد بود). مثلا زماني كه كودك اشتها ندارد و يا به غذايي يا انجام كاري غيرضروري علاقه‌اي ندارد نبايستي به

او اصرار كرد. اما بايستي در برابر آن دسته از قواعد و مقررات مهم خانواده با ثبات و سرسخت بود. كودك از طريق مقررات و قوانين

باثبات و در عين حال درست، منطقي و منصفانه با حق و حقوق خود آشنا شده و در مطالبه آنها استوار و صبور خواهد شد.

بايستي هر اقدام و رفتار جسورانه (و نه پرخاشگرانه) كودك مورد تأييد، تشويق و تحسين قرار گيرد.

توجه: با آموزش نحوه ابراز وجود و نظر خود، اعتماد به نفس كودك افزايش يافته و جسورتر مي‌شود و جلوي

بسياري از زورگويي‌هاي همسالان خودبخود گرفته مي‌شود.

برای خرید کتاب میتوانید به مرکز مشاوره یاوران رشد مراجعه فرمایید و یا از طریق فروشگاه که به زودی افتتاح خواهد شد اقدام کنید.

بازدید: 4